сряда, 4 декември 2013 г.

Жизнени селски райони срещу едри земевладелци

Преди броени дни на 20 ноември се приеха новите поправки в регламентите, касаещи Общата селскостопанска политика /ОСП/ на ЕС, които засягат основно директните плащания и програмата за развитие на селските райони /ПРСР/. Тези два основни стълба на ОСП ще получат приблизително 40 % от общия бюджет на ЕС за периода 2014-2020г. Според официалната позиция на Европейската комисията по земеделие и развитие на селските райони приетата реформа за нова селскостопанска политика на ЕС, която е насочена към поносими цени, жизнени селски райони и процъфтяващи общности на производителите, това са и основните цели на политиката. Тази нова политика, която в дългосрочен план се амбицира да се превърне в инструмент за завладяване на пазари под наслов „ Насладете се, това е от Европа“, което е и европейска стратегия за развитие на селското стопанство.
Въпроса обаче, който нас ни интересува е: Какво се крие зад общата фасада? Дали бяха замазани очите на дребните и средните производители, както и на кооперациите в новата бюджетна рамка или за пореден път големите в сектора, ще са печеливши за сметка на малките. Обявеното в самото начало на регламента, че една от основните цели е и намалението на административната тежест може би ще се осъществи, но това ще го разберем на по-късен етап. Някои от членовете на комисията заявиха преди да се гласуват регламентите, че това е първа стъпка за балансирано плащане между големите и малките в сектора. В действителност след като прочетете промените ще установите, че това е лицемерие, тъй като земеделските производители, които получават директни плащания за над 150 000 евро ще им се намали плащането с 5%, но ще им се компенсират разходите за селскостопанска дейност, за заплати, данъци и социални вноски. Тази промяна в член 11 на регламента може да се прочете и по следния начин: „ Ние насърчаваме разделението на бедни и богати в сектора , като сме особено загрижени за богатите и ще им възстановим 5%, които сме им отнели с този член на регламента.“ Според приетите поправки поради прекомерна административна тежест няма да се отпускат директни плащания за суми до 400 лв /200Евро/ и за обработени площи до 5 декара. Няма да се отпускат директни плащания на земеделски производители, които не са доказали, че върху тяхната земя се упражнява земеделска дейност в незначителна степен. Кой обаче ще се погрижи за тези най-малки производители или и те ще изчезнат както изчезнаха малките магазинчета от началото на прехода и на тяхно място ще се настанят големите търговски вериги от Европа.
 Безспорно може да се каже, че е успех постигната договореност за гъвкавостта между стълбовете на директните плащания и ПРСР. На България се дава възможността да прехвърля средства между стълбовете до 25%. Други положителни промени са насърчаването на младите фермери, които може да добавят към основното плащане и допълнително в размер на 25% от основното. На нашата страна специално внимание се насочва към насърчаването на прозводството на памук. Зелените в Евро-парламента постигнаха и свой успех, тъй като екологичното земеделие ще заема 1/3 от общото земеделие в ЕС, като то ще изисква да се насърчи и разшири биологичното разнообразие на културите и да се поддържат постоянни пасища за продължителен период.
Как обаче ще изглеждат тези промени у нас при условие, че общия брой подадени заявления на бенефициентите в България по схемата за единно плащане на площ са 88 хиляди, от които на 14 хиляди кандидат-бенефициенти е отказана субсидията или това са 16% от всички подадени заявления . Тези 14 хиляди заявления обработват общо 4% от общата земя, което показва, че основно се отказва субсидията по директните плащания на малките земеделски стопани. Много интересно е разпределението на субсидията за България по директните плащания, в което 92% от всички бенефициенти получават едва 15% от общата субсидия по директните плащания. Разпределението на останалите до 100% от директните плащания е следното. Бенефициентите, които са основно кооперации и средни земеделски стопани представляват 7.5% като те получават 30% от общата субсидия по директните плащания. Най- голяма част от субсидия или това е 55% от цялата за страната се усвояват от 20 юридически лица, които обработват над 2 милиона декара по схемата за единно плащане. Как младите земеделски производители ще успеят да получат директни плащания при условие, че голямата част от земята е разпределена между големите арендатори и собственици на земя. Един от критериите за подпомагане на младите земеделци е да обработват земя между 250 и 900 декара и да са на възраст до 40 години. Дали големите арендатори няма да видят в тази точка от регламента възможност да получат допълнителни средства, като механично извадят от техните стопанства до 900 декара и представят техните деца за млади производители? Екологичното земеделие е едно голямо предизвикателство за земеделските производители, но какво ще стане когато в продължение на няколко години производителите не покрият тези критерии и се лишат от тези субсидии в сектора. Предложението за гъвкавост между стълбовете се приема радушно от мнозина фермери, тъй като те имат нужда от тези средства, но как ще се отрази това на малките общини и селските райони при условие, че се намалят средствата по ПРСР до 25% и се прехвърлят към директните плащания.
Сега когато е гарантирано, че големите арендатори няма да бъдат засегнати от реформата в новата селскостопанска политика на Европа, те ще може да продължат да експлоатират и притискат селските труженици и да трупат лъскави лимузини за сметка на всички нас. Ще може ли да последваме примера на Германия и Великобритания, които искат да прехвърлят средства от директните плащания към селските райони, като по този начин те искат да изградят жизнени селски райони и процъфтяващи общности в новия програмен период за сметка на едрите земеделски производители.

Вестник "Земя" 10 Декември 2013 г.

Няма коментари:

Публикуване на коментар