Не беше много далече времето,
когато рецитирахме в училище стихотворението на Вапцаров – „Не бойте се деца”:
„Работиме много,
работим от сутрин до здрач.
Но хлеба е малко.
Но хлеба не стига, деца.
И ваште лица са сгърчени вече от плач.
И ваште очи са сухи и неми – такива големи,
мъчително тъжни очи...
И в тех е стаен ужас свиреп:
Хлеб! Хлеб!”
Сега две десетилетия по-късно можем
вече да усетим в действителност думите на поета, които са писани през 40-те
години на миналия век.
Преди дни в едно малко градче на протест
излязоха около 50 шивачки, които не са получавали заплата от месеци нито купони
за храна. Те заявиха: „ Гладни сме и нямаме, какво да занесем в къщи за да
нахраним децата си. Вземаме пари на заем от родителите си.”
Не ви ли се струва, че именно онези гладни
години описани от поета се връщат с пълна сила днес. Не вървим напред към
общество без класови разделения, в което няма гладни и бедни българчета, а се
връщаме назад към гладните години на миналия век. Ниските заплати и непосилните
норми са основен проблем за шивачките, които работят между 9 и12 часа дневно, а се осигуряват на 4-часов
работен ден на граждански договор. Не се малко и случаите когато работничките
не се допускат дори и до тоалетна. Работят в тъмни помещения при високи
температури през лятото и при ниски - през зимата, въобще при нечовешки условия
на труд. Работодателите им обещават възнаграждение между 400-500 лева, в което са включени и купоните за храна, а
когато не си изработят непосилната норма получават сума, която е по-ниска от
минималната работна заплата за страната. Работничките се изправят от една
страна срещу капитала, а от друга срещу гладът и заплахата от безработица. Експлоатираните
работнички са съгласни да бъдат експлоатирани в следствие на високата
безработица и необходимостта да прехранват децата си. Интересно е къде са
синдикатите и защо не ги виждаме на тези протести? Нали те би трябвало първи да
алармират за проблемите и да защитят шивачките. Може би не го правят, защото
по-голямата част от сектора е в смесените райони, където те нямат присъствие и
влияние.
Интересен е начина, по който се правят
поръчките. Големите корпорации, които са собственици на най-популярните западни
марки поръчват на свой под изпълнители да изработят определен модел, като
целта е да се изработи качествена продукцията при ниска цена на труда и
по-възможност в европейска държава. Материалите, с които работят шивачките в
основната си част са собственост на поръчителя, което намалява добавената
стойност на продукта.. От описаните изисквания ясно се вижда, че най-подходяща
е нашата страна, тъй като тук е най-евтин труда в цяла Европа, а имаме и
традиция в работата на ишлеме, както и квалифициран персонал.
Общината и държавата се ангажираха
да решат проблема с изплащането на заплатите на протестиращите работнички,
което е добра новина. Как обаче държавата ще се ангажира да защити всички онези
шивачки от смесените райони, които не смеят да излязат на протест, а в същото
време и те имат същите проблеми с техните работодатели. Инспекцията по труда ще
потърси ли възможност да санкционира всички работодатели, които експлоатират
работничките и те работят при лоши условия на труд без да са осигурени.
Тъкачките и шивачките са едни от първите, които се изправят в историята
срещу обществените несправедливости, а в определени случай дори са успявали да
променят обществените нагласи. Дали протеста на шивачките ни казва, че е дошло
времето когато ние трябва да преосмислим необходимостта от обществени промени,
с които да се противопоставим на експлоатацията от страна на капитала?
Няма коментари:
Публикуване на коментар